Dowiedz się, w jaki sposób i dzięki jakim ćwiczeniom można efektywnie zmniejszać objawy dysleksji.
Można wyeliminować lub zmniejszyć objawy ryzyka dysleksji poprzez ćwiczenia, które dziecko powinno wykonywać systematycznie pod kierunkiem dorosłych. W pracy z dzieckiem dyslektycznym najważniejsze jest uczenie polisensoryczne, czyli uczenie z zaangażowaniem wielu zmysłów naraz.
Pracując z dzieckiem należy nade wszystko budować i wzmacniać poczucie jego wartości, pobudzać ciekawość świata, motywować do systematycznej pracy oraz szczególnie zadbać o emocje, co wiąże się z wyrabianiem odporności na pokonywanie trudności.
Zamieszczone poniżej ćwiczenia są tylko niewielkim wycinkiem tego w jaki sposób można pracować z dzieckiem w domu.
Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:
- Rozpoznawanie dźwięków pochodzących z otoczenia dziecka, środowiska przyrodniczego, rozpoznawanie dźwięków własnej mowy i innych ludzi (klaśnięcie w dłonie na określoną głoskę, wskazanie właściwego obrazka podczas słuchania tekstu).
- Ćwiczenia ortofoniczne polegające na wysłuchiwaniu i powtarzaniu głosek o podobnym brzmieniu, rozpoznawanie głosek na początku, środku i końcu (na podstawie nazw obrazków), pamięciowe opanowanie krótkich rymowanek, wierszyków, tworzenia wyrazów na daną sylabę (np. pa – patyk, ko – koza).
- Wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu po wcześniejszej prezentacji przez osobę dorosłą, powtarzanie wyrazów, a następnie całych coraz dłuższych zdań. Opowiadanie przeczytanego przez osobę dorosłą tekstu.
Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:
- Układanie obrazków z wzorem i bez wzoru.
- Dobieranie obrazków do ich konturów.
- Układanie puzzli.
- Układanie kompozycji przestrzennych z klocków, patyczków.
- Utrwalanie obrazu graficznego litery (kreślenie liter w powietrzu, lepienie liter z plasteliny).
- Rysowanie według instrukcji dorosłego – kształcenie orientacji w przestrzeni i na kartce (np. narysuj w prawym górnym rogu słoneczko). Dobieranie figur geometrycznych ze względu na kształt, wielkość, kolor.
- Segregowanie obrazków w grupy tematyczne (owoce, pojazdy, warzywa).
Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i motoryki małej:
- Skakanie na skakance.
- Pływanie.
- Ćwiczenia równoważne typu: gra w klasy, stanie na jednej nodze, rzucanie do celu, zabawy manipulacyjne klockami, wdrażanie do samodzielności poprzez naukę zapinania guzików, wiązania wstążek, sznurowadeł.
- Zamalowywanie kartek o dużym formacie.
- Lepienie z modeliny, masy solnej, gliny.
- Stukanie palcami w stół.
- Nawlekanie na sznurek koralików.
- Wycinanie nożyczkami różnych kształtów.
- Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkachwal