Dowiedz się, w jaki sposób i dzięki jakim ćwiczeniom można efektywnie zmniejszać objawy dysleksji. 

Można wyeliminować lub zmniejszyć objawy ryzyka dysleksji poprzez ćwiczenia, które dziecko powinno wykonywać systematycznie pod kierunkiem dorosłych. W pracy z dzieckiem dyslektycznym najważniejsze jest uczenie polisensoryczne, czyli uczenie z zaangażowaniem wielu zmysłów naraz.

Pracując z dzieckiem należy nade wszystko budować i wzmacniać poczucie jego wartości, pobudzać ciekawość świata, motywować do systematycznej pracy oraz  szczególnie zadbać o emocje, co wiąże się z wyrabianiem odporności na pokonywanie trudności.

Zamieszczone poniżej ćwiczenia są tylko niewielkim wycinkiem tego w jaki sposób można pracować z dzieckiem w domu.

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:

  • Rozpoznawanie dźwięków pochodzących z otoczenia dziecka, środowiska przyrodniczego, rozpoznawanie dźwięków własnej mowy i innych ludzi (klaśnięcie w dłonie na określoną głoskę, wskazanie właściwego obrazka podczas słuchania tekstu).
  • Ćwiczenia ortofoniczne polegające na wysłuchiwaniu i powtarzaniu głosek o podobnym brzmieniu, rozpoznawanie głosek na początku, środku i końcu (na podstawie nazw obrazków), pamięciowe opanowanie krótkich rymowanek, wierszyków, tworzenia wyrazów na daną sylabę (np. pa – patyk, ko – koza).
  • Wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu po wcześniejszej prezentacji  przez osobę dorosłą, powtarzanie wyrazów, a następnie całych coraz dłuższych zdań. Opowiadanie przeczytanego przez osobę dorosłą tekstu.

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe:

  • Układanie obrazków z wzorem i bez wzoru.
  • Dobieranie obrazków do ich konturów.
  • Układanie puzzli.
  • Układanie kompozycji przestrzennych z klocków, patyczków.
  • Utrwalanie obrazu graficznego litery (kreślenie liter w powietrzu, lepienie liter z plasteliny).
  • Rysowanie według instrukcji dorosłego – kształcenie orientacji w przestrzeni i na kartce (np. narysuj w prawym górnym rogu słoneczko). Dobieranie figur geometrycznych ze względu na kształt, wielkość, kolor.
  • Segregowanie obrazków w grupy tematyczne (owoce, pojazdy, warzywa).

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i motoryki małej:

  • Skakanie na skakance.
  • Pływanie.
  • Ćwiczenia równoważne typu: gra w klasy, stanie na jednej nodze, rzucanie do celu, zabawy manipulacyjne klockami, wdrażanie do samodzielności poprzez naukę zapinania guzików, wiązania wstążek, sznurowadeł.
  • Zamalowywanie kartek o dużym formacie.
  • Lepienie z modeliny, masy solnej, gliny.
  • Stukanie palcami w stół.
  • Nawlekanie na sznurek koralików.
  • Wycinanie nożyczkami różnych kształtów.
  • Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkachwal